Polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza prawa UE
Podatek od sprzedaży detalicznej, który opracowała Polska jest zgodny z prawem wspólnotowym – uznał Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 16 marca 2021 r. (sygn. akt C-562/19P).
Przypomnijmy, że na mocy ustawy, która weszła w życie 1 września 2016 r. Polska wprowadziła podatek od sprzedaży detalicznej. Podstawą opodatkowania był miesięczny przychód uzyskiwany przez wszystkich detalicznych sprzedawców towarów na rzecz konsumentów w wysokości przewyższającej 17 mln zł złotych. Podatek obejmował dwa przedziały: stawkę 0,8% mającą zastosowanie do przychodów między 17 mln a 170 mln zł i stawkę 1,4% obciążającą część przychodów przewyższającą 170 mln zł.
Po zakończeniu formalnego postępowania wyjaśniającego Komisja Europejska uznała, decyzją z 30 czerwca 2017, że podatek progresywny stanowił pomoc państwa niezgodną z rynkiem wewnętrznym i nakazała władzom polskim anulowanie wszystkich zawieszonych wypłat związanych z tym podatkiem ze skutkiem od daty jej przyjęcia.
Dziś TS UE uznał, że podatek nie narusza prawa UE. Jak podkreślił Trybunał państwa członkowskie mają swobodę w ustanowieniu systemu opodatkowania, który uznają za najbardziej odpowiedni, przyjmując, w danym przypadku, opodatkowanie progresywne. Prawo unijne w dziedzinie pomocy państwa co do zasady nie zabrania, aby państwa członkowskie zdecydowały się na wybór progresywnych stawek opodatkowania mających na celu uwzględnienie zdolności podatkowej podatników, ani nie zobowiązuje państw członkowskich do zastrzeżenia stosowania progresywnych stawek wyłącznie do opodatkowania zysków, z wyłączeniem opodatkowania obrotu.
Podobną decyzję TS UE podjął w zakresie węgierskiego podatku od reklam.