Nie każde odszkodowanie będzie kosztem
Nie każda kwota odszkodowania wypłacona przez przedsiębiorcę będzie mogła znaleźć się w kosztach uzyskania przychodów. Ustawa o CIT definiuje wyjątki w tym zakresie.
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej wypłata odszkodowań jest dość powszechną praktyką. Coraz częściej można spotkać przypadki wypłaty tego typu rekompensat w związku z tytułu nienależytego wykonania umowy. Pojawia się tu więc wątpliwość, czy takie odszkodowanie, również wypłacone dzięki zawarciu ugody sądowej będzie można ująć w kosztach.
– Analizując ten temat trzeba spojrzeć na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT. Wyłącza on wprost z kosztów podatkowych wszelkie kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Zdaniem organów jest to zaś niezależne od tego, czy odpowiedzialność dłużnika, której wyrazem jest zapłata kary umownej/odszkodowania, została oparta na zasadzie winy czy na zasadzie ryzyka – przypomina Łukasz Kupryjańczyk, doradca podatkowy, wspólnik w Thedy & Partners.
Oznacza, że dla wykluczenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na odszkodowania i kary umowne z tytułu nienależytego wykonania umowy, nie ma znaczenia przyczyna nienależytego wykonania umowy. Wystarczającą przesłanką jest wystąpienie odpowiedzialności zobowiązanego za nienależyte wykonanie umowy, która może wynikać z ustawy lub ze stosunku obligacyjnego łączącego strony. Zapłata kary umownej bądź odszkodowania na rzecz kontrahenta jest efektem istnienia takiej odpowiedzialności. Tak przeczytamy m.in. w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB2-1.4010.4.2022.1.AT.