Czy wiesz, że KSeF wymusi zarówno zmiany wewnętrznie, ale także we współpracy z kontrahentami
Obowiązkowy KSeF, który ma ruszyć dla większości firm już za 10 miesięcy, wymusi na podatnikach konieczność przeprowadzenia swego rodzaju audytu wewnętrznych procedur, ale też zasad współpracy z kontrahentami.
– Konieczność przejścia na KSeF to nie tylko zmiana w sposobie dokumentowania/raportowania transakcji. To modyfikacje w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstw, ale i całego otoczenia gospodarczego. Zmieni się bowiem system obiegu dokumentacji, relacje między kontrahentami, czy współpraca z biurami rachunkowymi. Wyzwaniem dla firm, obok całego wysiłku pod kątem technicznym/IT, będzie dostosowanie się do tych zmian. Oczywiście zakres pracy do wykonania, a tym samym konieczność wprowadzenia modyfikacji w organizacji będą zależeć m.in. od tego jakiej wielkości jest firma, z jakich kanałów sprzedaży korzysta, jakie faktury wystawia – czy jak wygląda sam proces wystawiania faktur, odbioru i obiegu faktur zakupowych i ich proces akceptacji, choćby pod kątem dokonania za nie płatności. Kluczowa będzie tu analiza wystawiania, odbioru i akceptowania tych faktur, co też będzie mieć wpływ na relacje z kontrahentami i niejednokrotnie ustalenie ich na nowo. Po przeprowadzeniu audytu w tym zakresie, warto wprowadzać jak najwięcej uproszczeń lub automatyzacji tego procesu – wyjaśnia Grzegorz Arczewski, starszy menedżer w Thedy & Partners.
Jednocześnie dodaje, że przeprowadzenie audytu w firmie może doprowadzić przedsiębiorstwo do wniosków, że dla prawidłowego stosowania KSeF w praktyce niezbędne będą zmiany w kontaktach z kontrahentami.
– Chcesz wiedzieć, jak przeprowadzić taki audyt?
– Nie jesteś pewien, czy powinieneś coś zmienić wewnątrz organizacji lub w relacjach z kontrahentami?
Zapraszamy do kontaktu: Grzegorz Arczewski i Łukasz Woźniak – odpowiedzą na pytania w zakresie KSeF.