Poprawianie fundacji rodzinnej
Prezydent w styczniu podpisał ustawę wprowadzającą do polskiego porządku prawnego nową instytucję – fundację rodzinną – pisze w Rzeczpospolitej Marek Kończak, doradca podatkowy, starszy menadżer w Thedy & Partners.
Zanim jeszcze ustawa weszła w życie, 14 kwietnia 2023 r. przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Ustawa Nowelizująca”). Obie ustawy w zakresie fundacji rodzinnej wejdą w życie 22 maja 2023 r.
Ustawa Nowelizująca obok przepisów o charakterze jednoznacznie korzystnym dla podatników (np. obniżenie stawki PIT dla beneficjentów fundacji rodzinnej należących do I lub II grupy podatkowej w stosunku do fundatora w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn do 10%, czy możliwość korzystania przez spółki należące do beneficjentów fundacji rodzinnej z estońskiego CIT) wprowadziła wiele mechanizmów mających na celu uszczelnienie przepisów i ograniczenie możliwości wykorzystania fundacji rodzinnej do agresywnej optymalizacji podatkowej.
Najważniejsze wprowadzone zmiany dotyczyły:
- wyłączenia przysługującego fundacji rodzinnej zwolnienia z opodatkowania CIT w stosunku do przychodów z tytułu najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem;
- wyłączenia przysługującego fundacji rodzinnej zwolnienia z opodatkowania CIT w stosunku do przychodów osiągniętych przez fundację rodzinną, jeżeli ta nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne;
- wyłączenia zastosowania art. 15c ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT w stosunku do kosztów
finansowania dłużnego związanych z uzyskaniem, bezpośrednio lub
pośrednio, środków finansowych od fundacji rodzinnej; - opodatkowania świadczeń w postaci ukrytych zysków uzyskanych od fundacji rodzinnej.
Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 16 maja 2023 r., str. D2