Już w przyszłym tygodniu wraca normalny tryb płatności podatku od nieruchomości
Płatność rat podatku od nieruchomości za kwiecień, maj i czerwiec mogła zostać odroczona, ale nie później niż do 30 września. To oznacza, że z początkiem października wrócą stare zasady płatności.
Opcję z odroczeniem płatności podatku od nieruchomości wprowadzono przepisami pierwszej tarczy antykryzysowej. Dzięki niej Rady Gmin miały możliwość podjąć stosowne uchwały, aby terminy płatności przesunąć.
– Z naszych informacji wynika, że część gmin z tego rozwiązania skorzystała. Przykładowo Warszawa odroczyła płatność o 90 dni. To była niewątpliwie potrzebna ulga, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy muszą radzić sobie ze skutkami pandemii – stwierdza Michał Nielepkowicz, doradca podatkowy, wspólnik w Thedy & Partners.
W konsekwencji, jeśli gminy samodzielnie nie wprowadziły dla przedsiębiorców, np. mających kłopoty finansowe, przewidzianych prawem preferencji, od początku października wraca normalny tryb płatności podatku od nieruchomości. Przedsiębiorcy muszą go regulować w comiesięcznych ratach.
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewidują, że osoby prawne muszą:
– składać do 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
– wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości – bez wezwania – na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.
– Warto pamiętać, że przedsiębiorcy nadal mają możliwość indywidualnego wnioskowania o odroczenie terminu płatności podatku. Ponadto przedsiębiorcy, którzy nie uregulują należności z tytułu podatku od nieruchomości w przewidzianym prawem terminie, muszą liczyć się z tym, że powstanie u nich zaległość podatkowa. Również wtedy istnieje możliwość wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o rozłożenie długu na raty bądź jego umorzenie. W tym celu niezbędne jest złożenie odpowiednio uargumentowanego wniosku – podpowiada Michał Nielepkowicz.
Jeśli macie Państwo problemy z płatnością należności podatkowych lub spodziewacie się kłopotów w tym obszarze, służymy wsparciem w uzyskaniu odpowiednich preferencji w zapłacie podatków. Zapraszamy do kontaktu.