To już pewne, firmy będą musiały ujawniać strategie podatkowe
W Dzienniku Ustaw z 30 listopada 2020 r. pod pozycją 2123 została opublikowana duża nowelizacja ustaw podatkowych. Zawarte w niej rozwiązania spowodują, że od początku przyszłego roku zaczną obowiązywać przepisy obligujące duże przedsiębiorstwa do publikowania strategii podatkowych.
– W ten sposób skarbówka zyska stały wgląd w działania podatników. Ma to również spowodować przejrzystość rozliczeń. A mówiąc inaczej, dzięki ujawnianiu takich danych przedsiębiorcy mają przestać unikać opodatkowania – komentuje Piotr Kalemba, doradca podatkowy, menedżer w Thedy & Partners.
Jak już informowaliśmy, nowy obowiązek będzie dotyczył podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów, a także innych podatników CIT, u których wartość przychodu przekroczyła równowartość 50 mln euro.
Strategia podatkowa będzie musiała być opublikowana na stronie internetowej firmy. Dane w niej zawarte będą dość szczegółowe i obejmą wiele obszarów.
– Ze względu na fakt, że informacje o strategii podatkowej będą publicznie dostępne, a więc także dla konkurencji przedsiębiorców kluczowe będzie opracowanie odpowiedniego planu, jak taki dokument przygotować, aby dopełnić obowiązków nałożonych przez ustawodawcę, a jednocześnie nie ujawnić tajemnic firmy, takich jak chociażby tajemnice handlowe. Z pewnością przedsiębiorcy będą mieli dużo pracy z opracowaniem takiego dokumentu. Pocieszeniem może być fakt, że pierwszy trzeba będzie opublikować do końca przyszłego roku. Jednak prace nad nim warto zacząć jak najszybciej – stwierdza Piotr Kalemba.